Management

Management

وبلاگی برای آشنایی با رشته مدیریت
Management

Management

وبلاگی برای آشنایی با رشته مدیریت

اسناد و مدارک حمل و نقل:

اسناد و مدارک حمل و نقل:
1)بارنامه: دراصطلاح بین المللى کشتیرانى بارنامه را (بیل آولیدینگ) و در جاده و هواپیما CMRو در راه آهن CIM میخوانند و بارنامه مدرکى است براى حمل یک واحد و یا یک پارتى کالا.

انواع بارنامه:


بارنامه فیاتا (FIATA COMBINED TRNSPORT . B/L) :
بارنامه فیاتا معتبرترین بارنامه رایج در تجارت بین‌الملل است و سندى است قابل معامله و انتقال براساس مقررات متحدالشکل.

CMR: حمل بین‌المللى کالا از طریق جاده و با وسیله نقلیه زمینى است و باید محل دریافت و تحویل کالا در 2 کشور مختلف باشد و حداقل یکى از طرفین عضو کنوانسیون باشد.
CIM بارنامه اى که براى حمل و نقل کالا به کشورهاى خاور نزدیک و اروپا در چارچوب تعرفه TEA به وسیله راه آهن صادر مى‌شود.

بارنامه (SMGS) :براى حمل و نقل کالا با واگن از / به کشورهاى مستقل مشترک‌المنافع صادر مى‌شود.
2) پروفرما: سیاهه خریدى است که فروشنده از مبداء به عنوان پیشنهاد فروش یا تعیین ارزش و شرایط فروش صادر مى کند که سیاهه باید به تأیید مرکز تهیه و توزیع مربوطه برسد پروفرما را پیش فاکتور نیز میگویند.
3) گواهى مبدا (CERTIFICATE OF ORIGIN) :سندى است که دلالت بر محل ساخت کالا دارد و توسط اتاق بازرگانى کشور سازنده کالا و به تقاضاى صادرکننده تنظیم و تصدیق مى‌شود.
سایر اصطلاحات مفید بازرگانی و حمل و نقل بین المللی:
Transshipment : عبارت از روش گمرکى است که به موجب ان کالا تحت نظارت گمرکى از یک وسیله حمل و نقل ورودى به یک وسیله حمل و نقل خروجى (صدور ) در حوزه یک دفتر گمرکى که آن دفتر در عین حال دفتر گمرکى توأم است ، که هم براى واردات و هم براى صادرات اختصاص دارد.
کابوتاژ: عبارت است از حمل کالا از یک بندر کشور به بندر کشور دیگر و همچنین از یک گمرک به گمرک دیگر که از راه کشور همجوار صورت گیرد و براى کابوتاژ تشریفات گمرکى لازم است و دو نوع اظهارنامه گمرکى هنگام خروج کالا از بندر یا مرز و دیگرى هنگام ورود به گمرک یا مرز دیگر تنظیم می شود.
کـارنـه آ . ت . آ ( A . T . A ):
مدرک ورود موقت بین المللی است . اگر شخص و یا شرکتی کالایی به صورت ورود موقت جهت شرکت در نمایشگاهها یا تاسیس نمایشگاه ، وارد نماید و یا نمونه‌هایی برای ارائه به مشتریان وارد کند ، به موجب این مدرک نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ورود موقت نخواهد داشت.

اعـلامـیـه ارز: سندی است بانکی که مبلغ ارز انتقال یافته جهت خرید کالا و هم ارز ریالی آن و تاریخ گشایش اعتبار آن را نشان میدهد .
تـعـرفـه گـمـرکـی: جدولی است که کلیه کالاها در آن طبقه بندی و در ستونهای معین ، شماره فصل و ردیف مربوطه نوع کالا و ماخذ حقوقی گمرکی تعیین شده است .
پـیـمـان نـامـه ارزی: فرمی است که صادرکننده ، هنگام صدور کالا از کشور جهت تعهد فروش ارز حاصل از صادرات به بانکهای مجاز با اطلاع گمرک به بانک تسلیم می‌کند . برای خروج موقت نیز پیمان نامه موقت صادر می‌شود که در صورت عدم برگشت کالا در مدت مقرر ، آن را صادرات محسوب کرده و انجام تعهد را مورد پیگرد قرار می‌دهند ..
بـارانـداز : محل سرپوشیده‌ای است که یک یا چند طرف آن دیوار نداشته باشد و کالاها به منظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آن جا گذاشته می‌شود .
اظـهـارنـامـه کـالا: عبارتست از هر نوع اظهارنامه‌ای که بر روی برگی که گمرک تعیین نموده تنظیم میشود . در این اظهارنامه اشخاص ذینفع روش گمرکی را که باید در مورد کالا اجرا گردد ، ذکر میکنند و مشخصاتی را که از نظر گمرک برای اجرای آن روش لازم است قید می‌کنند .
مـانـیـفـسـت : فهرست محمولات یک کشتی یا یک قطار یا یک کاروان از کامیونهایی را می‌گویند که بیشتر از یک بارنامه دارند . در فارسی می‌توان آنرا فهرست کل کالا خواند که حاوی ریز کلیه بارنامه‌های مربوط به محموله است . این فهرست کل ، زمانی عرضه می‌شود که محموله تجارتی به گمرک مقصد میرسد .
گـواهـی بـازرسـی : انجام بازرسی توسط یک موسسه بازرسی را مشخص می‌کند . مرجع مذکور محموله را با توجه به علائم حمل ، وزن ، تعداد بسته‌ها ، مورد بررسی کمی و کیفی قرار داده و گزارش خود را ارائه میدهد .

گـواهـی بـیـمـه : سندی است که باید توسط شرکت بیمه و یا نمایندگی آن و یا بوسیله پذیره نویسان صادر و یا امضاء شده باشد . و تاریخ آن باید همزمان و یا قبل از تاریخ حمل باشد . مبلغ بیمه نامه باید حداقل برابر با ارزش سیف کالا باشد .
4- . اظهـارنـامـه گـمـرکـی
:
عبارتست از یک اظهارنامه مبداء که توسط یک مقام یا مقامات صالح گواهی شده باشد .