هنری فایول
(۲۹ جولای ۱۸۴۱ در استانبول - ۱۹ نوامبر ۱۹۲۵ در پاریس) مهندس معدن، سرپرست معدن و از نظریه پردازان فرانسوی بود.وی نظریه ای مستقل از نظریه مدیریت علمی فردریک تیلور با نام مدیریت اداری ارائه کرد. فایول یکی از تأثیرگزارترین مدافعان نظریه مدیریت جدید است.به دلیل اینکه پدر هنری فایول از مهندسان سازنده مدخل شاخ طلایی در شهر استانبول بود وی ۶ سال از اوایل عمرش را در این شهر سپری کرد. او به همراه خانواده اش در سال ۱۸۴۷ به کشور فرانسه بازگشت. فایول در شهر سنت اتین در مدرسه معدن این شهر به تحصیل پرداخت. او پس از فارغ التحصیل شدن در رشته مندسی معدن سرپرست معدنی در کشور فرانسه شد. فایول در سال ۱۹۱۶ تجربیات خود را در کتابی با نام مدیریت صنعتی و عمومی منتشر کرد و چندی پس از آن فردریک تیلور نظریه مدیریت عملی را ارائه کرد.
نظریه مدیریت اداری
این نظریه یکی از جامعترین نظریهها در بحث مدیریت عمومی است. فایول نظریه مدیریت اداری را شامل ۶ دستورالعمل اصلی مدیریتی و ۱۴ قانون مدیریتی می داند.
آشنایی با محسن اصفهانیان، بنیان گذار برند گراد
اگر جزو طبقه متوسط جامعه هستید و برای خرید یک دست کتوشلوار
مردانه برنامهریزی کردهاید ، بهترین مارکهای تولید داخل را احتمالا
"هاکوپیان"،" گراد"، "ماکسیم" یا" ایکات"
می دانید. اما به نظر می رسد نمیتوانید از قیمت مناسب و تنوع محصول در کتوشلوارهای
" گراد" چشمپوشی کنید.
گراد به چه معناست؟
"گراد" جامهای بوده است که ایرانیان باستان بر تن میکردهاند .این نام
باستانی را " محسن اصفهانیان" –مدیر عامل- برای این برند برگزید.
نام: محسن اصفهانیان
سال تاسیس گراد: 1370
نام شرکت : گراد آفرین www.gerad.ir
محصولات: انواع پوشاک مردانه کت و شلوار، پیراهن، تیشرت، کروات، پاپیون، جوراب،
لباس زیر، کیف، کفش، کمربند، دکمه سردست و انواع لباسهای زمستانی
سال 1376ابتدای راه بود و آموزش و تحقیق .محسن اصفهانیان -مدیر عامل- به
همراه محمودی -عضو هیات مدیره- برای آموختن طراحی و تکنولوژی روز دنیا در کارخانه
های مطرح جهان راهی نقاط گوناگون دنیا شد. (کشورهایی مثل آمریکا، ایتالیا، آلمان)
و با آموختن دانش نوین صنعت پوشاک برای پایه گذاری روال جدیدی در تولید و
بومی کردن صنعت پوشاک کشور به ایران بازگشت.
او از بدو سرمایهگذاری برای افزایش میزان تولید، برنامهریزی گستردهای
برای آموزش پرسنل داشت، بهگونهای که تعداد زیادی از تکنیسینهای گراد، دورههای
آموزشی مختلفی در معروفترین انستیتیوهای مد و پوشاک از جمله موسسه معروف "
مولر" در آلمان گذراندهاند.
آشنایی با محسن اصفهانیان، بنیان گذار برند گراد
اگر جزو طبقه متوسط جامعه هستید و برای خرید یک دست کتوشلوار مردانه برنامهریزی کردهاید ، بهترین مارکهای تولید داخل را احتمالا "هاکوپیان"،" گراد"، "ماکسیم" یا" ایکات" می دانید. اما به نظر می رسد نمیتوانید از قیمت مناسب و تنوع محصول در کتوشلوارهای " گراد" چشمپوشی کنید.
گراد به چه معناست؟
"گراد" جامهای بوده است که ایرانیان باستان بر تن میکردهاند .این نام
باستانی را " محسن اصفهانیان" –مدیر عامل- برای این برند برگزید.
نام: محسن اصفهانیان
سال تاسیس گراد: 1370
نام شرکت : گراد آفرین www.gerad.ir
محصولات: انواع پوشاک مردانه کت و شلوار، پیراهن، تیشرت، کروات، پاپیون، جوراب،
لباس زیر، کیف، کفش، کمربند، دکمه سردست و انواع لباسهای زمستانی
سال 1376ابتدای راه بود و آموزش و تحقیق .محسن اصفهانیان -مدیر عامل- به
همراه محمودی -عضو هیات مدیره- برای آموختن طراحی و تکنولوژی روز دنیا در
کارخانه های مطرح جهان راهی نقاط گوناگون دنیا شد. (کشورهایی مثل آمریکا، ایتالیا،
آلمان) و با آموختن دانش نوین صنعت پوشاک برای پایه گذاری روال جدیدی در
تولید و بومی کردن صنعت پوشاک کشور به ایران بازگشت.
او از بدو سرمایهگذاری برای افزایش میزان تولید، برنامهریزی گستردهای
برای آموزش پرسنل داشت، بهگونهای که تعداد زیادی از تکنیسینهای گراد، دورههای
آموزشی مختلفی در معروفترین انستیتیوهای مد و پوشاک از جمله موسسه معروف "
مولر" در آلمان گذراندهاند.
اصفهانیان، خط تولید " گراد آفرین" را تا سال 1383 گسترش داد به
نحوی که 400 کارگر و تکنیسین ، روزانه 300 دست کتوشلوار مردانه تولید می
کردند. وی بعدها تعداد کارگران شرکت را به 600 نفر رسانید تا ظرفیت دوختودوز
400 دست کتوشلوار در این کارخانه امکان پذیرشود. امروزه، آنگونه که مدیران گراد
آفرین میگویند، فروش سالانه گراد، فراتر از 150 هزار دست کتوشلواراست که ازطریق
افزایش شیفت کاری کارگران امکانپذیر شده است.
گراد پس از هاکوپیان، دومین تولیدکننده تمام صنعتی پوشاک درایران است که البته
درمقایسه با هاکوپیان، خط تولید و توان نرمافزاری و سختافزاری مدرنتری نیز
دارد.
گراد: هر آنچه از طرح و رنگ بخواهید.
شما به هر شکل و سایزی در گراد میگنجید!
گراد، سایزبندی محصولات خود را براساس متد موسسه مولرآلمان، تنظیم کرده است
بنابراین، نخستین تولیدکننده ایرانی است که برای 95 درصد مردان ایرانی در 9گروه
سایزی، کتوشلوار تولید میکند. ادعای مدیران شرکت گراد آفرین این است که
تولیدکننده رقیب آنها-هاکوپیان- براساس متد مولر، تنها در سه سایز کتوشلوار تولید
میکند اما تعداد سایزهای گراد، سه برابر این تولیدکننده قدیمیو پرطرفدار است.
بنابراین اگر خیلی چاق هستید یا خیلی کوتاه آفریده شده اید یا در هرصورت، اندازهای
منحصربهفرد دارید، بهطور قطع، کتوشلوار برازنده شما درمیان محصولات گراد موجود
است !
گراد جامه ای با نام های کهن- در جستجوی محبوبیت در عین اصالت
محصولات گراد، براساس نامهای ایران باستان نامگذاری شده است بهطور مثال،
ایساتیس- نام قدیمییزد- یا سورن- به معنی نیرومند- و کلاردر –نام رشته کوهی در
استان چهارمحال بختیاری و نامهایی از این دست، بر کتوشلوارهای گراد حک شده است.
هرچند نامهای قدیمی و کهن بر محصولات گراد گذاشته شده اما نکته مهم این است که
تولیدات گراد، برای افراد 18 ساله تا 50ساله طراحی شده و همان گونه که اشاره شد،
در 9 سایز به خریداران عرضه میشود.
نانو گراد
در راستای ارتقای سطح کیفی و نزدیک شدن به استانداردهای روز دنیا این شرکت موفق به
تولید پوشاک با خاصیت ضدلک، ضدآب، ضدحساسیت، ضدتعریق و آنتیباکتریال شده است.
الیاف به کار رفته در این پوشاک نشأت گرفته از طبیعت است و با استفاده از آن، مصرف
سرانه آب و پودرهای شوینده کاهش مییابد که این مساله افزایش عمر پوشاک را به
همراه دارد. به جز کتوشلوارهای معروف به نانو گراد، دیگر پوشاک نانو، ازجمله
جورابهای نانو در فروشگاههای گراد وجود دارد که نسبت به جورابهای معمولی، بوی
بسیار کمتری دارد.
برند گراد در سایت رسمی شرکت، این گونه خود را معرفی می نماید:
راه گراد:ارتقا کیفیت زندگی از طریق تامین آراستگی جامعه
گراد برندی خوشنام و قابل اطمینان برای تمامی کسانی است که به آراستگی و پوشش خود
می اندیشند.ما از قبل به نیازهای مشتریان خود توجه داریم و با نوآوری و بکارگیری
فن آوری های نوین طراحی و تولید، جدیدترین پوشاک و محصولات مکمل مورد نیاز آنان را
با برترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ها و هماهنگ با شایسته ترین مدهای منتخب، در
اختیار آنان قرار می دهیم.
گراد، سازمانی تعالی خواه و استراتژی محور است که خلق ارزش و تامین رضایت مشتریان
را از طریق ارائه محصولاتی با کیفیت برتر و هماهنگ با مدهای منتخب جستجو می کند و
برای دستیابی به آن، از یک سو با ایجاد شرایط مطلوب کاری، فرصت لازم برای کسب
مهارت ها و بروز شایستگی ها را برای کارکنانش فراهم می آورد و ارتقا کیفیت زندگی
ایشان را از طریق تامین حقوق مادی و معنوی آنها جستجو می کند و از سویی دیگر
روابطی پایدار با تأمین کنندگان را تعقیب می نماید.
رعایت نظم، شایسته سالاری، احترام به کرامت انسانی و صداقت از جمله باورهای گراد
در ایجاد محیطی مناسب برای پرورش و توسعه است، این درحالی است که احترام به محیط
زیست را احترام به خود تلقی می کند و نسبت به وارثان آتی آن احساس مسؤولیت کرده،
به قوانین و ارزش های فرهنگی و اجتماعی احترام گذاشته و از پتانسیل های آن به طور
هوشمندانه استفاده می کند.
تمامی افراد جامعه که به آراستگی خود اهمیت میدهند مشتریان امروز و فردای گراد
هستند و برای دستیابی و توسعه مشتریانی پایدار، ضمن استفاده مستمر از فن آوری های
نوین و علوم مدیریت، شایستگی های خود را در انعطاف پذیری، نوآوری هوشمندانه و
کیفیت برتر محصولات جستجو می کند، « تا نشان گراد همواره مترادف با نوآوری،
خوشنامی و اعتماد باشد.»
[مدیر کمپانی نیسان ژاپن و
رنوی فرانسه ]
«carlos Ghosn» از جمله معدود مغزهای متفکری است که با قدرت اندیشه بالای خود
توانسته در یک زمان هدایت دو کمپانی بزرگ را برعهده گیرد و در هر دو به عنوان یک
پدیده باور نکردنی ظاهر شود. مدیریت کمپانی «Nissan Motor» ژاپن، «Renault
S.A» فرانسه و
همچنین عضویت در هیات مدیره امپراطوری «Sony» و شرکت «Alcoa»، تمامی اینها شرایطی است که برای هر فرد
ممکن است با تمام توان و تجربه و دانشی که داشته باشد محال وباور نکردنی باشد.
نکته جالب اینجاست که«Ghosn» علاوه بر اینها در کشور ژاپن به عنوان یک
فرد موثر و دست اندر کار حرفه ای در لوازم خانگی نیز شهرت دارد!
«Akio Morita» در 26 ژانویه سال 1921 در «Nagoya» کشور ژاپن متولد شد. او که در رشته فیزیک تحصیل می کرد، با آغاز جنگ جهانی دوم به خدمت ارتش ژاپن درآمد و در ناوگان دریایی ارتش به کار مشغول شد.
در هفتم ماه مه سال 1946 «Marito» به همراه یکی از همرزمانش در جنگ با نام
«Masaru Ibuka» یک شرکت تعمیر رادیوهای دست دوم تحت
عنوان «Tokyo Tsushin kogyo» بنا کردند. در آن زمان «Morita» 25 سال و «Ibuka»
38 سال داشت و هر
دو با سرمایه اولیه 190 هزار ین ژاپن شرکت را با 20 کارمند اداره می کردند. مایکل پورتر در عصری که هم از اساتید مدیریت
تمجید میشود و هم انتقاد، به نظر میرسد مایکل پورتر یکی از معدود کسانی است که
هم توانسته خود را به اثبات برساند و هم این که در جهان کسب و کار تقریباً بدون
انتقاد باقی بماند. پورتر، از زمان چاپ نخستین کتاب به نام استراتژی رقابتی در
سال 1980، به یکی از بزرگترین متفکران استراتژیک تبدیل شد. |
معرفی دکتر فیروز نادری مدیر موفق ایرانی در ناسا
دکتر نادری مدیر کل برنامه فضائی مریخ و مدیر اجرائی برنامه جستجوی منظومه شمسی
دکتر فیروز نادری متولد شیراز است و از 40 سال پیش تا کنون در ایالات متحده
ساکن است . تابحال یک مدال لیاقت بخاطر مدیریت برتر از ناسا گرفته است و
زیر نظر او تا امروز سه سفینه به مریخ فرستاده شده است. او علاقه زیادی به
تحقیق در زمینه وجود حیات ماورای زمین دارد.دکتر نادری ابتدا در دبیرستان
اندیشه تهران مدرک دیپلم خود را دریافت نمودند و بعد با مسافرت به ایالات
متحده از دانشگاه آیووا مدرک مهندسی برق خود را اخذ نمودند دکتر نادری
دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی برق و ارتباطات از دانشگاه کالیفرنیایی جنوبی
است همچنین وی از این دانشگاه مدرک دکترای مهندسی برق (کد گذاری
تصاویر)خود را نیز دریافت کرده است .
سازمان ناسا در پایگاه اینترنتی خود ایشان را معرفی نموده است:
شناسه دکتر فیروز نادری در ناسا : http://www.jpl.nasa.gov/bios/naderi
دکتر نادری مسئول برنامه اکتشاف مریخ در ( JPL ) میباشد . برنامه( JPL )
شامل برنامه های تکنولوژیکی و علمی وابسته به هم برای ارسال وسایل اکتشافی
به این سیاره است .در تابستان سال 2000 ایشان با کمک به طراحان این برنامه
مسئولیت هدایت و نظارت بر این پروژه را نیز بر عهده گرفت .از زمان تصدی این
مسئولیت توسط ایشان تاکنون 3 ماموریت موفق شامل گردش بدور مدار مریخ یا
فرود سفینه های اکتشافی بروی مریخ انجام شده است .دکتر نادری همچنین مدیر
برنامه های اکتشافی منظومه شمسی نیز میباشد.
پیش از این ایشان 4سال مدیر برنامه جاه طلبانه ناسا برای کشف حیات در خارج
از منظومه شمسی بودن بود که ناسا میخواست با سفینه های فضایی به جستجوی
حیات در خارج از منظومه شمسی بپردازد .
دکتر نادری مدرس رسمی در موتور های الکتریکی نیز میباشد .ایشان مدرک دکترای
تخصصی خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) ایشان تز دکترای خود را
در زمینه کد گزاری تصاویر نوشتند.
ایشان در سپتامبر 1979 به برنامه (JPL) پیوستند .ایشان بزودی کار در
(JPL)را با ساخت سیستمهای بزرگ ایستگاههای ماهواره ای در سراسر ایالات
متحده برای دریافت اصوات و نشانه های حیات از فضا آغاز کردند.ایشان در
اواسط دهه 80 به مدت 2 سال در مرکز فرماندهی ناسا در زمینه مدیریت ارتباطات
پیشرفته ماهواره ای ((ACTS کار کردند و بعد از آن دوبار به (JPL) بازگشتند
و مدیریت این برنامه را بر عهده گرفتند.ایشان در این زمان در ناسا مسئول
برنامه(NSCAT)نیز بودند هدف از این برنامه ایجاد یک پایگاه فضایی بود برای
بررسی جریانات هوای اقیانوسی برای پیش بینی وضیعت آب و هوایی اقیانوس ها
بود.
ایشان 25 سال در(JPL) در زمینه سیستمهای مهندسی /گسترش فناوری/مدیریت
برنامه ها و پروژه هایی در زمینه سیستمهای ارتباطی ماهواره ای / مراکز
زمینی دریافت اطلاعات از راه دور(فضا) / مراکز رصدخانه ای برای عکسبرداری
از ستارگان و سیارک ها فعالیت داشتند.
سازمان ناسا به پاس خدمات و مدیریت موفق به ایشان مدال لیاقت اهدا نموده است.
گفتگو با دکتر فیروز نادری درباره ادامه فعالیت مریخ نورد های اسپریت (Spirit ) و فرصت(Opportunity)
سوال :
همانطور که می دانید در اوایل سال 2004 میلادی دو مریخ نورد زمین شناس،
روح (Spirit)و فرصت(Opportunity) در دو سوی کره ی مریخ فرود آمدند. این دو
مریخ نورد دومین نسل مریخ نورد ها به حساب می آیند. نسل اول در سال 1996 در
ماموریت رهیاب مریخ استفاده شد و سوجورنر نام داشت چرا مدت عمر عملیاتی
مریخ نوردان ناسا کوتاه است ؟
پاسخ دکتر نادری :
شانس زنده ماندن مریخ نوردهای فعلی انسان بر روی مریخ زیاد نیست. انرژی
مورد نیاز برای هر دو نسل مریخ نورد ها توسط باتری های خورشیدی فراهم می
شود و با گذشت زمان و کم شدن ارتفاع خورشید در آسمان مریخ، انرژی کمتری
توسط آنها جذب می شود. از طرف دیگر سرمای بیش از حد مریخ رفته رفته سیستم
های مختلف مریخ نوردها را دچار اخلال می کند و نهایتا ارتباط مریخ نوردها
برای همیشه قطع می شود. در سال 1966، در ماموریت رهیاب مریخ، ناسا اعلام
کرد که سوجورنر فقط به مدت یک هفته بر روی سطح مریخ دوام می آورد ولی مریخ
نورد در حدود 90 روز کارکرد و به طور ناگهانی ارتباطش با زمین قطع شد. بعد
از آن 2 ماموریت اصلی ناسا در سال های 1998 و 1999 با شکست مواجه شد. یک
مدارگرد و مریخ نشین به همراه یک ریز کاوشگر در طول این دو ماموریت از بین
رفتند و همین باعث شد تا ناسا درباره ی ماموریت های مریخ، کمی جدی تر
بیاندیشد.
سوال : آقای دکتر شما در آپریل سال 2000 به عنوان مدیر پروژه های مریخ معرفی شدید اقدامات و برنامه های شما در این مدت چه بوده است ؟
پاسخ دکتر نادری :
در تابستان سال 2000 پس از اینکه مدیر پروژ های مریخ شدم با متخصصان
بسیاری برای برنامه ریزی اکتشافات طولانی مدت آتی که هر 26 ماه یک بار است
کار کردم و از اینکه در سه ماموریت موفقیت آمیز مریخ: مدارگرد ادیسه و مریخ
نوردهای اسپیریت و فرصت (Opportunity)حضور داشتم بسیار خشنودم. ایشان
درجایی دیگر میگویند : وقتی می بینم چگونه ایده های انسان تبدیل به ماموریت
هایی بر روی مریخ می شوند و وقتی فکر می کنم که اکتشافات آینده برای انسان
چگونه خواهند بود شگفت زده می شوم.
دو شبی که ما به وسیله ی اسپیریت و فرصت(Opportunity) بر روی مریخ فرود
آمدیم و نیز زمانی که از آشیانه ی خود خارج شدند به عنوان یکی از بهترین
لحظات زندگی ام برای همیشه در ذهنم باقی است.دکتر فیروز نادری گفتند مریخ
نورد اسپیریت و فرصت (Opportunity) تا کنون تحولی در اکتشافات مریخ به وجود
آورده اند. شاید تجربه ی ناسا در ماموریت رهیاب مریخ باعث شد تا عمر
اسپیریت و فرصت(Opportunity) را 90 روز تخمین بزند ولی پس از اتمام 90 روز
اخلالی در مریخ نوردها حس نمی شد و ناسا 5 ماه دیگر ماموریت آنها را تمدید
کرد و اخیرا نیز بازهم ماموریت آنها 7 ماه تمدید شد.
سوال : در حال حاضر دو مریخ نورد شما در چه وضعیتی به سر میبرند ؟
پاسخ دکتر نادری :
مریخ نورد اسپیریت به پایه ی تپه های مرتفعی موسوم بهColumbia رسیده است و
کم کم خود را برای خواب طولانی مدت زمستانی آماده می کند. زمستان سرد مریخ
به سراغ نیم کره جنوبی آمده است و اسپیریت برای مقابله با این سرما کمی به
سمت شمال کج می شود و باتری های خورشیدی خود را به سمت خورشید تمایل می
دهد تا انرژی بیشتری کسب کند و نیز چندی پیش با دستور اتاق کنترل برای
اولین بار به خواب های کوتاهی رفت. در آنسوی مریخ فرصت(Opportunity) در
درون گودال وسیعی موسوم به گودال "پایداری" در حال کند و کاو است. تا کنون
در حدود 22 متر از لبه ی آن وارد دهانه شده است. برای ذخیره ی انرژی بیشتر
فرصت مدت بیشتری است که از خواب های روزانه استفاده می کند و نیز در این
مدت به بررسی ابرهای حاوی بخار آب که مشغول پرسه زدن بر بالای سرش بودند
پرداخت. هر دو مریخ نورد به نشانه هایی از آب از جمله سنگ های رسوبی و حاوی
هماتیت رسیدند. فرصت(Opportunity) خیلی زود اثبات کرد که مقدار زیادی آب
به همراه نمک در فلات مریدیانی (محل فرود مریخ نورد فرصت) وجود داشته است.
چندی پیش نیز اسپیریت به نشانه های دقیق تری از وجود آب بر مریخ از جمله
هماتیت رسید و اثبات کرد که در دهانهGusev محل فرود روح(Opportunity) آب
جاری ولی نه در مقیاس وسیع وجود داشته است. هم اکنون مریخ نوردها در حال
دست و پنجه نرم کردن با زمستان مریخ اند. مشکلات زیادی برای مریخ نورد
اسپیریت از جمله اخلال در سیستم حرکتی و فاصله سنجی آن به وجود آمده است.
ولی با این وجود حال عمومی آن خوب است و متخصصان در تلاش برای برطرف سازی
مشکلات آن هستند و پیش بینی شده است که مریخ نوردها در آینده ای نزدیک به
خواب زمستانی بروند و فعالیت خود را کاهش دهند تا شانس بیدار شدن در بهار
مریخ را داشته باشند.
آشنایی با والتر الیاس دیسنی
والت دیسنی که در 15 دسامبر سال
1901 در شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز به دنیا آمد، همراه با والدینش در
مزرعهای در میسیوری بزرگ شد. وقتی که بچه بود، تواناییهایی به مراتب
بزرگتر از سن و سالش را نشان میداد.
پیشینه و ظهور
والت دیسنی که در 15 دسامبر سال 1901 در شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز به
دنیا آمد، همراه با والدینش در مزرعهای در میسیوری بزرگ شد. وقتی که بچه
بود، تواناییهایی به مراتب بزرگتر از سن و سالش را نشان میداد. در هفت
سالگی او برای همسایگانشان کارهای کمدی اجرا میکرد. علاقه او به کارهای
هنری در دبیرستان مککینلی در شیکاگو نیز ادامه یافت و در آنجا او توجه خود
را بر نقاشی و عکاسی متمرکز کرد. او در آکادمی هنرهای زیبای شیکاگو به
صورت شبانه تحصیل میکرد.
در زمان جنگ جهانی اول، او سعی کرد تا در ارتش نامنویسی کند. اما چون سنش
کم بود پذیرفته نشد. به همین دلیل او به فرانسه رفت و به صلیب سرخ پیوست.
او به راننده آمبولانسی تبدیل شد که داخل آن را با عکسهای کارتنی مورد
علاقهاش تزیین کرده بود.
پس از جنگ او به کانزاس سیتی رفت و کار خود را به عنوان تهیه کننده
فیلمهای کارتونی آغاز کرد. در سال 1920، ضمن این که او با شرکتهای
فیلمسازی کانزاس سیتی همکاری میکرد، نخستین شخصیتهای کارتونی مد نظرش را
خلق کرد. در ماه مه سال 1922، او نخستین شرکتش به نام لافوگرامز را خلق
کرد. اما او خیلی سریع دچار مشکلات مالی شد و تصمیم گرفت شرکتش را تعطیل
نماید. او که شور و شوق جوانی را در خود داشت، تنها با وسایل نقاشی خود به
هالیوود رفت و با ایده ساخت فیلمهای کارتونی خیلی زود به اوج رسید.
لحظات تعیینکننده
رؤیاهای جدید دیسنی در جایی رشد کردند که رؤیاهای بسیاری از شرکتهای بزرگ
امریکایی نیز در همان جا به واقعیت تبدیل شده بودند یعنی در گاراژ. دیسنی
به همراه برادرش، استودیوی برادران دیسنی را تاسیس کردند. او برای این کار
500 دلار از عمویش، 200 دلار از برادرش و 2500 دلار از والدینش قرض گرفت که
برای این کار خانه خود را در گرو بانک قرار دادند تا 2500 دلار مورد نیاز
والتر را تامین کنند. نخستین آثاری که او شروع به فروش آنها کرد، برمبنای
شخصیت آلیس بودند که لوییس کارول آن را خلق کرده بود.
میکی ماوس در سال 1928 متولد شد. دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود
دارند که چگونه دیسنی به فکر ساخت این شخصیت افتاد. رایجترین داستان آن
است که ایده این امر زمانی در ذهن والتر جرقه زد که او از یک جلسه
ناامیدکننده که در آن مجبور شده بود کنترل موفقترین شخصیتش یعنی خرگوش
اوسوالد را رها کند، به خانهاش بازمیگشت. وقتی او در قطار نشسته بود به
یاد موشهایی افتاد که بارها به دفترش آمده بودند. دیسنی میخواست شخصیت
جدیدش را مورتایمر بنامد. اما این همسر او بود که والتر را مجاب کرد تا نام
شخصیت جدیدش را میکی ماوس بنامد. در نوامبر سال 1928 یعنی زمان که تازه
والتر 28 ساله بود، این شخصیت محبوب را در فیلم کشتی بخار ویلی خلق کرد.
دیسنی به نوآوریهای خود در زمینه فیلمهای کارتونی ادامه داد. سمفونیهای
احمقانه فیلمی بود که در آن از کارتونهای رنگی استفاده شد. در سال 1937
او نخستین کارتون موزیکال خود به نام سفید برفی و هفت کوتوله را روانه
بازار کرد. دیسنی با خلق سفید برفی خطر بزرگی را به جان خرید. این نخستین
فیلم از این دست بود. در دهه 1930 به ویژه در بحبوحه رکود بزرگ اقتصادی،
دو میلیون دلار هزینه کردن برای چنین فیلمی واقعاً رقم کلانی بود.
خوشبختانه دیسنی در این بازی برنده شد و استودیوهای دیگر نیز از این روش
تبعیت کردند و در نتیجه فیلمهایی همچون پینوکیو، دامبو و بامبی توسط او
ساخته شدند.
تا سال 1940، دیسنی و 1000 کارمندش استودیوهای بوربانک را تصاحب کردند.
حالا دیگر دیسنی خودش صاحب استودیو بود و دیگر نیازی نبود تا همانند دهه
1920 به دنبال استودیویی برای کارهایش باشد. در طول دهه 1940، استودیوی
دیسنی با مشکلاتی در زمینه طنشهای نیروی کار مواجه شده بود. دیسنی عضو
سازمان ائتلاف تصاویر متحرک بود که بعضی از اعضای آن را کمونیستها و
رادیکالها تشکیل میدادند. دیسنی متهم شد که تعدادی کارکنان کمونیست را به
کار گرفته است. سرانجام او نسبت به این موضوع اعتراف کرد و این در حالی
بود که رها شدن از عواقب این وضعیت چندین سال به طول انجامید.
جنگ جهانی دوم، موقتاً باعث کسادی استودیوهای دیسنی شد. در طول جنگ، بخش
اعظم امکانات استودیوهای دیسنی به ساخت فیلمهای تبلیغاتی و فیلمهایی
اختصاص یافتند که به توصیه دولت ایالات متحده ساخته میشدند. پس از جنگ،
دیسنی دوباره به کار در زمینههای قبل از جنگ پرداخت.
در سال 1955 دیسنی وارد حوزه جدیدی شد. پارک دیسنیلند در آناهیم واقع در
کالیفرنیا افتتاح شد. این پارک فضایی رویایی برای کودکان و بزرگسالانی بود
که ستارههای کارتونی مورد علاقه خود را بر روی صفحههای بزرگ تلویزیونی
مشاهده میکردند. سرمایهگذاری دیسنی برای این پارک 17 میلیون دلار بود.
این ریسک بزرگ دیگری بود اما دیسنی در آن هم به موفقیت رسید و تنها در عرض
هفت هفته تعداد بازدیدکنندگان از این پارک از مرز یک میلیون نفر رسید و پس
از آن نیز میلیونها نفر از این پارک دیدن کردند.
در عین حال، دیسنی به پخش محصولاتش از تلویزیون ادامه داد. در زمانی که
تلویزیون از کمبود برنامههای سرگرمکننده رنج میبرد، دیسنی مجموعه دنیای
شگفتانگیز رنگها را در اختیار آن قرار داد.
در اواسط دهه 1960، یک پروژه سالهای پایانی عمر دیسنی را به خود اختصاص
داد. طرح او ساخت دنیای دیسنی با در نظر گرفتن مسایل اجتماعی بود. دیسنی
علاقه زیادی به حل مشکلات زندگی شهرنشینی در آمریکا داشت. او انجمن Epcot
را تاسیس کرد که نمایشگاههایی را در زمینههای مختلف اجتماعی در مناطق
شهری برگزار میکرد.
در اکتبر سال 1971، دنیای دیسنی افتتاح شد. این پارک که در فلوریدا قرار
دارد، در فضایی به وسعت 43 مایل مربع ساخته شده و شامل یک پارک تفریحی،
هتل، فرودگاه و مجتمع اداری بود و 11 سال بعد نیز به مقر اصلی Epcot تبدیل
شد. دنیای دیسنی نیز همانند همتایش در کالیفرنیا بسیار موفق بود. البته در
آن زمان دیسنی شاهد به بار نشستن طرحهایش نبود. او در 15 دسامبر سال 1966
درگذشته بود.
نتیجهگیری
والت دیسنی یک شخصیت ممتاز در قرن بیستم و یکی از قهرمانان فرهنگی آمریکا
است. برای بسیاری، نام او با سرگرمیهایی عجین است که مورد علاقه
خانوادههای آمریکایی هستند. اگرچه این موضوع صحت دارد، اما دیسنی خودش
مردی جدی، سختگیر و یکدنده بود.
کارهای نوآورانه او از ساخت فیلمهای کارتونی تا پارکهای تفریحی را
دربرمیگرفتند. شاید برای ترسیم تصویر دیسنی، هیچ چیزی مهمتر از این نیست
که بگوییم او توانسته بود افراد مستعدی را جذب استودیوهای خود نماید و آنان
را ترغیب کند تا بهترین آثار خود را بسازند. ممکن است انتقادهایی در مورد
سبک مدیریتی او مطرح باشند اما باید گفت که نگرشی که توانست یک شرکت ساده
را به شرکتی با درآمد چند میلیارد دلاری تبدیل نماید تنها مختص مردی به نام
والت دیسنی است.منبع:کتب
نابودی دیسنی – الینور بایرن و مارتین مککوئیلان، 1999
موش نعرهکش: دیسنی و پایان سادهلوحی، هنری گیروکس، 1999
والت دیسنی – دان ناردو، 2000
نسخه دیسنی: زندگی، زمان، هنر و تجارت والت دیسنی، 1997
عصر والت: از قبل تا قبلتر – رابرت شرمان، 1998