Management

Management

وبلاگی برای آشنایی با رشته مدیریت
Management

Management

وبلاگی برای آشنایی با رشته مدیریت

مـدل بانیک

 

مـدل بانیک

http://danakhabar.com/files/fa/news/1392/5/23/27515_891.jpg




برندینگ (برندآفرینی) در ایران پدیده ای نوپا و وارداتی است و مانند هر چیز دیگر نیاز به فرهنگسازی توسط متخصصان دارد و مانند همه چیزهای نوی دیگر، پیشروان و سردمداران کارفرمایان و برندهای برتر هستند که شامل این مدیرت تغییر و تحول می شوند و ورود ساختارهای نوین و استراتژی ها و تکنیکهای ناشی از آن را در سازمان خود می پذیرند و پیاده می کنند.

حاشیه های این امر (پدیده های نوظهور) نیز به ویژه در کشوری مثل ایران همیشه موانعی را برای ایجاد تردیدها، سوءاستفاده ها و... فراهم کرده است به ویژه در حوزه برندینگ فراهم نموده است.

متاسفانه علیرغم وجود متخصصان و مدعیان برندینگ و بازاریابی در کشور، بسیاری از خود این افراد، هنوز بر فرایند کامل و جامع آفرینش موجود زنده ای به نام «برند» واقف نبوده و تسلط ندارند. گرچه بسیاری از بزرگان و متخصصان در بخشهایی از این فرایند منسجم، یکپارچه و پیچیده تخصص دارند. بخشی از جنبه های صرفا تئوری و آکادمیک و بخشی هم از جنبه های صرفا اجرایی. بخشی از جنبه های تحقیقاتی، بخشی از جنبه های خلاقانه، بخشی در حوزه رسانه و ... اما اکثر این افراد دقیقا نمی دانند هریک از این بخشهای تخصصی دقیقا در چه جایی از فرایند کمپین برندآفرینی و به چه نحوی باید مورد استفاده قرار گیرد...

 مدل «بانیک» چیست؟

مدل «بانیک» یک مدل جامع، کامل و کاربردی ایرانی برای برندنیگ و تدوین کمپین های یکپارچه برندآفرینی است که برای نخستین بار توسط بهنود الله وردی نیک خلق شده است. این مدل فرایند و نقشه راه کامل «برندآفرینی» (Branding) را با تاکید بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند کاملا کاربردی، به روز و علمی ترسیم کرده است. مدل «بانیک» نتیجه بیش از پانزده سال تجربه مشاوره ارشد، همکاری و تدوین کمپین های برندآفرینی و ارتباطات برند و بازاریابی برندهای بزرگ ایرانی و بین المللی فعال در ایران، و در طی هشت سال اخیر (از سال 1383 تا کنون) بصورت کاملا عملیاتی و تجربی تست شده و نسخه های آن به مرور تکمیل و بازنگری شده است.

 

توضیح مهم: این روش برای نخستین بار در ایران پیاده سازی شده و در حال حاضر توسط هیچ شخص یـا گـروه دیـگری بـجز بنیانگذار مدل و تیم های تخصصی زیرمجموعه گروه «بانیک» قابل اجرا نیست.

 

آخرین نسخه که گروه علمی – تخصصی «بانیک» از آن در برندآفرینی استفاده می کند نسخه شماره 4.2 است. نسخه های به روز شده و جدیدتر مدل «بانیک» به مرور در همین سایت قرار داده خواهد شد.

 

مدل «بانیک» در مجموعه کتابهای هفت جلدی «کمپین برندآفرینی» توسط بهنود الله وردی نیک به تفصیل معرفی شده است. این مجموعه هفت جلدی توسط تیم بانیک در حال تدوین است و به زودی منتشر می شود.

 

 

 

پاسخ به سئوال کلیدی هفتم در موررد کمپین برندینگ:

تنها مدل کامل، جامع و کاربردی برای تدوین کمپین برندینگ در ایران چیست؟ (معرفی مدل «بانیک»)

پاسخ به هفت سئوال اساسی ( 6W+H) در مورد مدل «بانیک»:

چه چیزی (What)

مدل «بانیک» چیست؟

مدل برندآفرینی «بانیک» یک مدل جامع، کامل و کاربردی ایرانی برای برندنیگ و تدوین کمپین های یکپارچه برندآفرینی است که برای نخستین بار توسط بهنود الله وردی نیک خلق شده و توسط تیمهای متخصص زیرمجموعه گروه «بانیک» پیاده و اجرا شده است.

این مدل، فرایند و نقشه راه کامل «برندآفرینی» (Branding) را با تاکید بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی و برند بصورت کاملا علمی، کاربردی و به روز ترسیم کرده است. مدل «بانیک» نتیجه بیش از پانزده سال تجربه مشاوره ارشد، راهبری استراتژیک و تدوین کمپین های برندآفرینی و ارتباطات برند و بازاریابی برندهای بزرگ ایرانی و بین المللی فعال در ایران، و در طی چندسال اخیر (از سال 1383 تاکنون) بصورت کاملا عملیاتی و تجربی آزموده شده و نسخه های آن به مرور تکمیل و بازنگری شده است.

 مدل «بانیک» در مجموعه کتابهای هفت جلدی «کمپین برندآفرینی» توسط بهنود الله وردی نیک به تفصیل معرفی شده است. این مجموعه هفت جلدی توسط تیم بانیک در حال تدوین است و به زودی منتشر می شود.
 

چرا (Why)

چرا از مدل «بانیک» استفاده کنیم؟

برندینگ (برندآفرینی) در ایران پدیده ای نوپا و وارداتی است و مانند هر چیز دیگر نیاز به فرهنگسازی توسط متخصصان دارد و مانند همه چیزهای نوی دیگر، پیشروان و سردمداران کارفرمایان و برندهای برتر هستند که شامل این مدیریت تغییر و تحول می شوند و ورود ساختارهای نوین و استراتژی ها و تکنیکهای ناشی از آن را در سازمان خود می پذیرند و پیاده می کنند.

 حاشیه های این امر همانند پدیده های نوظهور دیگر به ویژه در کشوری مثل ایران همیشه موانعی را برای ایجاد تردیدها، سوءاستفاده ها، بی اعتمادی ها و... به ویژه در حوزه برندینگ فراهم نموده است.

 متاسفانه علیرغم وجود متخصصان و مدعیان برندینگ و بازاریابی در کشور، باید گفت بسیاری از این افراد، هنوز خود بر فرایند کامل و جامع آفرینش موجود زنده ای به نام «برند» واقف نبوده و تسلط ندارند. گرچه بسیاری از بزرگان و متخصصان در بخشهایی از این فرایند منسجم، یکپارچه و پیچیده تخصص دارند. به عنوان مثال بخشی از جنبه های صرفا تئوری و آکادمیک و بخشی هم از جنبه های صرفا اجرایی. بخشی از جنبه های تحقیقاتی، بخشی از جنبه های خلاقانه، بخشی در حوزه رسانه و ... اما اکثر این افراد دقیقا نمی دانند هریک از این بخشهای تخصصی دقیقا در چه جایی از فرایند کمپین برندآفرینی و به چه نحوی باید مورد استفاده قرار گیرد...

حقیقت این است که امروزه در کشور ادعای تخصص در حوزه برندینگ رو به افزایش است و حقیقت این است که در یک صورت می توان حق را به همه آنها داد. وقتی بپذیریم که برندینگ در ایران درست مانند «داستان فیل در تاریکی» است!

شخصا اعتقاد دارم که اکثر مشاوران و متخصصان برند تنها بخشی از واقعیت را می دانند و ارائه می دهند.

ویژگی منحصر به فرد مدل بانیک، رویکرد جامع و کامل و یکپارچه به برندآفرینی (Branding) است. مدل بانیک همچنین، تمام هفت ویژگی کلیدی یک کمپین برندینگ را در خود دارد یعنی:

1) کاملا ایرانی است و برای بازار ایران طراحی شده و یک مدل کپی شده نیست گرچه اساسا مدل کپی شده ای هم وجود ندارد.

2) کاملا یک کمپین 360 درجه است و تمام بخش های یک سازمان را اعم از Internal Branding و External Branding در درون خود جای داده، یک شخصیت و هویت واحد به برند می دهد و برند را از بزرگترین بیماری رایج (چند شخصیتی برند) به ویژه در ایران نجات می دهد.

3) به واسطه یکپارچگی موجب سینرژی شده و در نتیجه باعث صرفه جویی در بودجه های متفرقه و بی اثر صرف شده در حوزه برندینگ می شود.

و مثل یک ارکستر که هرکدام از آنها یک نوت خاص را مینوازند ولی یک صدای واحدی شنیده میشود

 چه کسی (Who)

آفرینندگان و تدوین کنندگان مدل «بانیک» چه کسانی هستند؟

این روش برای نخستین بار در ایران توسط بهنود الله وردی نیک خلق شده و توسط تیمهای متخصص زیرمجموعه گروه «بانیک» پیاده و اجرا شده است.

 

مدل «بانیک» در حال حاضر توسط هیچ شخص یـا گـروه دیـگری بـجز بنیانگذار مدل و تیم های تخصصی زیرمجموعه گروه «بانیک» قابل اجرا نیست.

در این مدل از دهها استاد و متخصص در گرایش های متفاوت برندینگ در بخشهای مرتبط استفاده شده است.

کدام مخاطب (Whom / Which)

چه کسانی و چه نوع کسب و کارهایی می توانند توسط مدل «بانیک» کمپین های برندینگ تدوین کنند؟

این مدل برای سه طرف درگیر با برندینگ (با شرط داشتن اطلاعات اولیه در زمینه برندینگ و مارکتینگ) قابل استفاده است:

 

1)      صاحبان صنایع و برندها

 

2)      متخصصان و مشاوران برند

 

3)      مدیران ارشد حوزه برندینگ و بازاریابی (با عناوین مدیر بازاریابی، مدیر برند، مدیر فروش، مدیر تبلیغات، مدیر روابط عمومی و...) قابل استفاده است.

 

در عین حال به دلیل جامع بودن مدل «بانیک» می توان از آن در همه کسب و کارها و صنایع مختلف در برندینگ اعم از FMCG، DCG، Services و... استفاده کرد.

 

لازم به ذکر است که تمرکز آن بر کسب و کارهای B2C است و برای کسب و کارهای B2B صرفا ساختارهای اساسی و نقشه راه جامع در این مدل وجود دارد ولی بسیاری از استراتژی ها و ابزارهاو روشهای ارائه شده در آن برای B2B اضافی است. از طرفی بخشهای اصلی B2B در آن در حد نیاز مدیران وارد جزئیات نشده است.

چه زمانی (When)

چه زمانی باید از مدل «بانیک» کمپین های برندینگ تدوین کنند؟

این مدل در هر زمانی قابل استفاده است زیرا نسخه های آن بطور مداوم به روز می شود و با شرایط بازار ایران تطبیق می یابد. آخرین نسخه که گروه علمی – تخصصی «بانیک» از آن در برندآفرینی استفاده می کند نسخه شماره 7.6 است. نسخه های به روز شده و جدیدتر مدل «بانیک» به مرور در سایت اصلی گروه بانیک (www.banik.ir) قرار داده خواهد شد.

چه جایی (Where)

از ویژگی مهم این مدل این است که کاملا ایرانی است و با تمرکز بر بازار ایران طراحی و تدوین شده است. اما در کسب و کارهایی می توان این مدل را پیاده کرد که ویژگی های لازم را برای پذیرش یک «کمپین برندآفرینی» داشته باشند که قبلا به آنها اشاره شده است.

چگونه (How)

روش استفاده و پیاده سازی مدل «بانیک» در کسب و کار و برندینگ

مدل «بانیک» تا کنون چندین بار در قالب کارگاههای آموزشی فوق تخصصی ارائه شده و قابل ارائه است. علاقمندان همچنین می توانند جهت خرید نقشه های مربوط به هر فازهای سه گانه اقدام نمایند. اطلاعات بیشتر در سایت www.banik.ir موجود است. در صورت خرید نقشه به تنهایی نیز کارشناسان گروه تخصصی «بانیک» به مدت یک ساعت، کل فرایند را جهت توجیه مدیران شرح خواهند داد.

نکته مهم اینکه تهیه کردن مدل «بانیک»، علیرغم کامل و جامع بودن الزاما صاحبان و مدیران برندها را فارغ از داشتن یک مشاور متخصص و مجرب و یا  برنامه ریزها و مجریان حرفه ای نمی کند. زیرا پیچیدگی های برندینگ آنقدر زیاد است که هرگز نمی توان همه ارتباطات سیستمی موجود در آن را در قالب خط، شکل، فرایند و... ارائه نمود. توصیه می شود در کنار این مدل، از مشاوران مجرب و علمی (نه فقط آکادمیک) جهت پیاده سازی و بهره برداری بهتر از آن استفاده شود.

پیشنهاد می کنم

اگر شما هم علاقمند هستید در  این زمینه دانش و مهارت خود را بیشتر کنید